• plaatjes
  • praatjes
  • projecten
  • raymond dekker

denkbeeldvormer

  • plaatjes
  • praatjes
  • projecten
  • raymond dekker

denkbeeldvormer

  • plaatjes
  • praatjes
  • projecten
  • raymond dekker

denkbeeldvormer

  • plaatjes
  • praatjes
  • projecten
  • raymond dekker

denkbeeldvormer

  • plaatjes
  • praatjes
  • projecten
  • raymond dekker

denkbeeldvormer

  • plaatjes
  • praatjes
  • projecten
  • raymond dekker

denkbeeldvormer

  • plaatjes
  • praatjes
  • projecten
  • raymond dekker

“Toen ik van de sluiting hoorde, dacht ik: ‘Hup! Gelijk opruimen dan maar.’”



Kunstenaar Eva den Heijer in haar atelier in de Vlampijpateliers.

“Wanneer mensen hier binnenkomen, zeg ik altijd: ‘Welkom in mijn hoofd!’ Ik schilder en onderzoek hier dingen. Dat kan ik thuis niet, want daar komt niks uit mijn handen. Ik heb ruimte nodig om te kunnen denken en maken. Hier ben ik in mijn eigen wereld.

Ik zit hier sinds 2004, vlak na mijn afstuderen aan de HKU. Ik ben toen als een malle gaan bellen met Sophies Kunstprojecten (nu DePlaatsmaker, red.) met de vraag: hebben jullie plek? Het antwoord was ja.

Eerst deelde ik een atelier beneden, maar sinds 2005 zit ik hier boven in mijn eigen atelier. Het is een super ruimte, omdat het zo hoog is, je veel licht hebt van de grote ramen en ook die boom is wel lekker. Die zorgt voor schaduw in de zomer.

Ik vind het heel erg dat het hier stopt, maar inmiddels is het wel geland. Toen ik van de sluiting hoorde, dacht ik: ‘Hup! Gelijk opruimen dan maar.’ Ik ben begonnen met mijn vensterbank, maar kwam dingen tegen die ik niet weg kan gooien. Ik realiseerde daardoor dat deze plek zoveel meer is dan alleen een ruimte waarin je werkt.

In de media wordt vaak naar kunstenaars gekeken of we krakers zijn en onwelwillende mensen die niet voor iets willen betalen. Ik wil graag kwijt dat we allemaal netjes de huur en servicekosten hebben betaald. Bovendien heeft beeldende kunst een belangrijke cultuurfunctie voor het individu en voor de gemeenschap. Het is onmisbaar om zijn betekenis, uitdrukkingswaarde en door de verbindingen die het legt.

Daardoor is deze plek in de gemeente aantrekkelijk geworden. Daarin moeten mensen niet onverschillig zijn, want zonder kunstenaars was deze locatie niet geworden wat het nu is. Het had niet deze aantrekkingskracht en bedrijvigheid gehad.”

—-
DePlaatsmaker zegde het huurcontract van de Vlampijpataliers per 1 december 2023 op bij Gemeente Utrecht. Dat betekende dat de meer dan zeventig kunstenaars, die op dat moment in de Vlampijpateliers werkten,  het pand voor 1 maart 2024 moesten verlaten. Kunstenaar Eva den Heijer is een van de gedupeerde huurders. In 2025 werd bekend dat de Vlampijpateliers worden gerenoveerd en dat de kunstenaars in het najaar van 2027 terug kunnen keren.

Tekst en foto: Raymond Dekker

Dit verhaal verscheen eerder op www.vlampijpateliers.nl






dit verhaal vind je wellicht ook interessant om te lezen
Nawras Altaky’s debuutalbum is een ode aan de veerkracht van de mens
28 februari 2026
Out of Place: metal, punk, talks en aandacht voor iedereen die zich niet op z’n plek voelt
24 november 2025
Praten helpt bij het vinden van een andere oplossing dan de dood
21 mei 2025




© Copyright Raymond Dekker Fotografie